Din helse i gode hender

Gjennom en grundig undersøkelse og diagnose, samt et høyt informasjonsnivå, sørger vi for at du holder tennene og tannkjøttet sunt så lenge som mulig. Det er viktig at tilstander som krever behandling blir diagnostisert og behandlet i tide.

Den nye pasienten

Når du kommer til klinikken for første gang, blir det satt av ekstra tid til en grundig diagnostisk undersøkelse og samtale om dine ønsker og forventninger.

Du vil bli grundig informert om tilstanden til tennene, tannkjøttet og munnhulen, og så lenge et objektivt eller subjektivt behov for behandling er identifisert, vil du bli presentert for ulike løsninger.

I sakens natur tar vi alltid utgangspunkt i en optimal langsiktig behandlingsplan, men respekterer dine ønsker og ambisjoner, både når det gjelder økonomi og behandlingsvalg.

Vi gir deg alltid et prisoverslag og muligheten til en avbetalingsplan, hvis ønskelig.

Plastisk behandling

Ettersom plastmaterialene gradvis har forbedret seg gjennom årene, og vi som tannleger generelt har blitt mer oppmerksomme på plastens begrensninger, samt riktig håndtering av plasten i arbeidsfasen, kan vi få til og med store plastfyllinger i mange år. Hvis plastfyllinger skal vare i mange år, stiller dette store krav til operatøren, men også til pasientens evne til å holde seg ren.

Når vi blir spurt om holdbarheten til plastfyllet, ser vi mye på pasientens kariesaktivitet, munnhygiene, belastningsforhold, muligheten for å skape en god hard kontakt med nabotennene og ikke minst størrelsen på fyllet. Jo mindre fyllingen er, jo lenger varer plastfyllingen.

Hvis mindre enn halvparten av tannens naturlige krone mangler, er det oftest mulig å lage en plastfylling med god langtidsprognose. En god langsiktig prognose er mer enn 10 år.

Kroner

Hvis mer enn halvparten av en tann mangler etter boring, anser vi det som en risikotann som er best og mest holdbar behandlet med en krone. Hvis en tann er rotbehandlet, anser vi den generelt også som en risikotann som skal behandles med en krone. Og hvis tannen har dype sprekker i tannbenet i nær tilknytning til tann-nerven, bør den også behandles med en krone.

Etter en kronbehandling er tannen best beskyttet mot et alvorlig brudd, noe som ofte resulterer i at tannen må fjernes.

I noen tilfeller kan en krone være den eneste behandlingen som kan gi et kosmetisk tilfredsstillende resultat.

Zirkonium- og metallkeramiske kroner består av et skall av enten zirkonium eller en biokompatibel metall-legering. Porselen har blitt brent på dette, slik at kronen ligner pasientens egne tenner.

En kronbehandling består av to behandlingsøkter.
Tannen er først preparert etter at den er bygget opp i plast. Et avtrykk av den preparerte tannen tas. Dette avtrykket sendes til vårt tannlaboratorium, som produserer kronen på omtrent 14 dager.

Deretter møtes pasienten til den andre økten, der kronen sementeres / limes på slipte tannen.

Bror

Hvis en eller flere tenner går tapt, kan de erstattes av en bro. En bro for å erstatte 1 mistet tann er på 3 ledd. En tann på hver side av den tapte tannen blir klargjort på samme måte som for en krone. Laboratoriet produserer 3 loddede kroner, som er sementert på de to slipte tennene, og kronen i midten ligger ved siden av den tapte tannen.

Hvis flere tenner har gått tapt, gjøres broen tilsvarende lenger. Det er imidlertid en forutsetning at antallet, plasseringen og kvaliteten på bro-bryggerne harmonerer med broens lengde. Ettersom en bro er en ufleksibel konstruksjon som er sementert fast på pasientens egne tenner, er pasientkomforten veldig høy, både når det gjelder kosmetikk og funksjon. Broer kan være laget av de samme materialene som kroner.

Kroner og broer rengjøres grundig akkurat som naturlige tenner. Det er imidlertid viktig å bruke en spesiell tanntråd under broer for å sikre at det ikke er plakk under mellomleddet.

Under normale omstendigheter kan pasienten forvente at en krone- eller bro-behandling vil vare i mange år. Om det er 10 eller 30 år, avhenger først og fremst av hvor godt pasienten pleier tennene generelt. Uansett er det den mest holdbare behandlingen som en pasient kan velge for tennene.

Rotfylling

De fleste rotkanalbehandlinger skyldes at bakterier trenger inn i tann-nerven og forårsaker betennelse. Det er derfor nødvendig å fjerne tann-nerven, ellers vil bakteriene spre seg til området utenfor tannens rotspiss og gi betennelse der. Hvis betennelsen har spredt seg til en rotkanalinfeksjon, vil prognosen for rotkanalbehandlingen være dårligere.

Betennelse i nerven vil ofte føre til tannpine i varierende grad. Tannverk kan oppleves som smerter i nabotennene, øret, kjevehulen, eller det kan oppfattes som hodepine.

En nevritt forårsaker vanligvis ulidelig smerte som kan provoseres av kulde og spesielt varme. Smertene kan også oppstå spontant og være veldig voldsomme.

En rotkanalbetennelse som ikke er i et akutt stadium gir vanligvis bare lite ubehag. Tannen kan være litt sår når du tygger.

Det er avgjørende for et godt behandlingsresultat at tannen renses og desinfiseres helt ned til rotspissen, dvs. i hele lengden på tannen. Dette er den eneste måten å sikre at små mengder bakterier ikke blir etterlatt.

Ved rotkanalbetennelse må rotkanalen desinfiseres over lengre tid. Dette betyr at rotkanalbehandlingen ikke kan fullføres på ett besøk.
I den mellomliggende perioden fylles rotkanalen midlertidig med et desinfiserende mellomliggende økt-innlegg, som oftest består av det bakteriedrepende stoffet Kalsiumhydroksid.

Når tannlegen vurderer at rotkanalen har blitt fullstendig renset og desinfisert, er rotkanalen fylt med et rotfyllingsmateriale av plast, kalt gutta-perka, og en desinfiserende rotfyllingssement.

Dette er for å sikre at bakterier ikke kommer inn i rotkanalen igjen. På en røntgen sjekker tannleger at rotfyllingen er tilfredsstillende, dvs. lukker rotkanalen tett.

Protese behandling

Før du bestemmer deg for å fjerne de siste tennene, er det veldig viktig at tannlegen undersøker om det vil være gunstig å bevare individuelle tenner, noe som alltid er en fordel. Da kan du klare deg med en delvis protese. Det passer bedre enn full protese, og det tar mindre plass.

De fleste lærer å bruke protese ganske raskt. Men det kan være vanskeligheter – spesielt når det gjelder underkjeven.

I overkjeven kan protesen vanligvis lages slik at den suger inn i ganen. I underkjeven er protesen løs på tannkjøttet. Imidlertid kan protese i underkjeven gjøres slik at kinnene og tungen hjelper til med å holde den på plass.

Når vi produserer protesen, prøver vi å gi pasienten et naturlig utseende og velge tenner som i form og farge ligner pasientens egne tenner. Så protesen kan, hvis ønskelig, gjøres så naturlig at ingen vil oppdage at pasienten har fått en ny protese.

En protesebehandling består hovedsakelig av fire prosedyrer:

• Endelig og nøyaktig avtrykk av kjever.
  • Justering og testing av bitthøyden ved hjelp av en voksvoll.
  • Tilpasning og testing av tannoppsettet, der pasienten aksepterer fargen og formen på protesen.
  • Innsetting og finjustering av ferdig protese etter tannfjerning.

På ingen tidspunkt vil pasienten gå uten tenner i munnen.

Hvis flere tenner er trukket ut i forbindelse med proteseproduksjonen, er det ofte nødvendig å rebasere på nytt, dvs. juster protesen 6-12 måneder etter tannekstraksjonene, da tannkjøttet forsvinner relativt raskt etter tannekstraksjoner.

Kostnaden for denne justeringen er ikke inkludert i protesen. I alle fall er det lurt å få protesen sjekket av tannlegen en gang i året.

Bittskinnebehandling

På Strømmen Tannklinikk Plus behandler vi for tiden først og fremst pasientene våre med full-kjeve skinnen i klar akryl. De fulle kjeve-skinnen er enten harde eller myke og velges i henhold til pasientens behov.

En bittskinne plasseres oftest på tennene i overkjeven og brukes vanligvis hver natt. Noen ganger er behovet annerledes, og bittskinnen brukes hele døgnet. Når bittskinnen er plassert i munnen, slites ikke tennene, tennene beveger seg ikke, og da skinnen i noen tilfeller støtter underkjeven bedre, kan pasienten oppleve en lindring av muskelspenning i tarmmusklene.

Forutsetningen for at en bittskinnbehandling skal ha riktig effekt er at skinnen er optimalt tilpasset og finjustert. Derfor er det veldig viktig at pasienten bringer skinnen med hver undersøkelse og behandling slik at tannlegen kan sjekke passform og bite.

Prisliste

Hardbittskinne

Hardbittskinne (trygderefusjon)

Behandling av tannkjøttsykdommer

Systematisk behandling av marginal periodontitt

600 (egenandel)

*
Etter en undersøkelse kan vi gi skriftlig kostnadsoverslag på videre behandling.
Noen pasientgrupper har krav på hel eller delvis refusjon fra folketrygden på utført behandling.
Tannlegen vurderer etter bestemte retningslinjer hvem som har rett på slik refusjon, og fyller ut refusjonsskjema til de som omfattes av stønadsbestemmelsen.
Betaling foretas etter hvert besøk med bankkort, vipps eller med kontanter.